Asociatia ACTIV continua campania educationala Fii tu! Fii original! in zonele afectate de traficul ilicit de marfuri

Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit Viitorul (ACTIV) extinde la nivel național campania educațională “Fii tu! Fii Original!“ în județe puternic afectate de traficul ilicit de mărfuri: Suceava, Iași, Maramureș, Constanța, Satu Mare, Timis, Giurgiu.

Prin această campanie, desfășurată în colaborare cu Poliția de Frontieră Română și cu Direcția Generală a Vămilor, ACTIV își propune să informeze și să educe tânăra generație în vederea schimbării atitudinii cu privire la produsele contrafăcute sau provenite din contrabandă.

“După doi ani de cercetare a traficului ilicit de mărfuri, am demarat campania de informare și educare a tinerilor –  “Fii tu! Fii original!”, pentru a reduce acceptabilitatea socială a acestui fenomen. Avem încredere în tânăra generație și în dorința sa de a schimba lucrurile. Tinerii vor înțelege că stă în puterea lor să rupă acest cerc vicios și să nu ajungă victime ale rețelelor de criminalitate organizată, declară Daniel Mărăcineanu, Director General al Asociației ACTIV.

Produse contrafăcute sau provenite din contrabandă prezintă un risc major pentru sănătatea populației și privează bugetul de stat de sute de milioane de euro, care ar putea fi investiți în domenii prioritare pentru România: educație, sănătate și infrastructură.

„Când vorbim despre combaterea infracţiunilor la regimul drepturilor de proprietate intelectuală şi industrială, printre cei afectaţi de acest fenomen se numără în principal, pe lângă titularii de drepturi şi bugetul de stat, consumatorii, cei care îşi pun sănătatea în pericol cumpărând produse de o calitate îndoielnică. În ultimii ani, la nivelul Poliţiei de Frontieră Române s-a acţionat intensiv, independent sau în colaborare cu lucrătorii vamali, în vederea identificării şi sancţionării persoanelor implicate în astfel de activităţi. De exemplu, anul trecut poliţiştii de frontieră au depistat aproximativ 380 fapte de natură infracţională la regimul drepturilor de proprietate intelectuală, de două ori mai multe comparativ cu anul 2017. Prin alăturarea Poliţiei de Frontieră la această campanie, ne propunem pe de o parte să informăm tinerii din România că au în noi un partener de încredere în lupta cu acest fenomen, iar pe de altă parte să-i facem conştienţi de pericolele la care sunt supuși atunci când cumpără produse contrafăcute sau provenite din contrabandă”, a declarat comisar sef de poliţie Adrian POPESCU, inspectorul general al Poliţiei de Frontieră Române.

„Având în vedere rolul important pe care autoritatea vamală îl are în securizarea frontierei de stat, inclusiv în asigurarea protejării drepturilor de proprietate intelectuală, Direcţia Generală a Vămilor îşi menţine ca prioritate intensificarea controalelor vamale, fiind astfel în permanenţă un partener de nădejde în lupta împotriva prevenirii şi combaterii traficului ilicit de mărfuri contrafăcute şi pirat. Astfel, numai în anul precedent, ca urmare a activităților de control vamal, au fost reținute peste 5.000.000 de articole susceptibile a fi contrafăcute. În urma derularii activităților specifice privind asigurarea protejării drepturilor de proprietate intelectuală în baza reglementarilor unionale și naționale putem preciza că principalele mărci de produse contrafăcute în anul 2018 au fost: Adidas, Nike, Puma, Vuitton, Dior, Versace, Disney, Armani, Diesel, Polo, Hugo Boss, Lancome, Givenchy etc, iar cele mai frecvente țări de provenienţă a mărfurilor susceptibile de încălcare a drepturilor de proprietate au fost China, Hong-Kong, Turcia, Ucraina, Republica Moldova. Totodată, vom acorda o atenție deosebită participării funcționarilor vamali la activități care au ca obiectiv reducerea cererii și ofertei de produse provenind din contrabandă, acestea realizâdu-se în strânsă colaborare cu mediul de afaceri onest și alte instituții/organisme naționale sau internaționale”, declară domnul Daniel NACHE, Director General al Direcției Generale a Vămilor.

“În România ne confruntăm cu o mentalitate greșită asupra produselor contrafăcute. Ori considerăm că au aceeași calitate ca originalul, dar suntem scutiți de a plăti marca, ori știm că sunt inferioare calitativ, dar credem că nu contează având în vedere prețul lor mic. Realitatea este că pericolele ascunse ale acestor produse sunt greu de închipuit, de la implicațiile asupra economiei țării, până la problemele de sănătate pe care la cauzează consumatorului. Prezentând tinerilor aceste aspecte, oferidu-le ocazia de a interacționa și învăța direct de la reprezentanți ai Poliției de Frontieră și Direcției Generale a Vămilor, sperăm să le oferim o nouă perspectivă și să devină la rândul lor purtători ai mesajului campaniei”, a declarat Lara Popescu, secretar general al Asociației ACTIV, coordonator al campaniei educaționale.

DESPRE ASOCIAȚIA ACTIV
Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit „Viitorul”- ACTIV are drept scop promovarea, sprijinirea realizarea și coordonarea de activități care să contribuie la conștientizarea publicului și a autorităților cu privire la efectele negative ale traficului ilicit de mărfuri. ACTIV promovează următoarele valori: integritatea, responsabilitatea, respectul și cooperarea.