Brief Encounters - un live performance de doua saptamani, in luna iulie, la Celula de Arta

In luna iulie, galeria Celula de arta propune trecatorilor un exercitiu de imaginatie – ce se poate crea intr-un cadru delimitat, atat spatial cat si temporal, de actiune si cu un material anume cu care se poate opera doar respectand conditii stricte de utilizare?

Astfel, intre 19 – 31 iulie, artista Elena Dobinda umple progresiv spatiul Celulei, dupa niste reguli de joc bine definite, cu 2.2 m3 de caramida, cu misiunea de a asigura o continua dinamica a imaginii transmise live in online.

Experimentul Brief Encounters (Situatii) a pornit de la problema caramizilor din curtea casei Carol 53, ce gazduieste Celula de Arta, si necesitatea de a fi depozitate in alta parte, fie si efemer, pentru a degaja spatiul dat. Elena a asociat aceasta experienta administrativa cu o rezidenta artistica, punandu-si urmatoarele intrebari: Ce-as putea face in Celula de Arta avand la dispozitie cativa m3 de caramida? Cum as putea pastra integritatea materialului, fiind obligatorie restituirea sa asa cum e ? Cum mi-as putea revendica spatiul expozitional in totalitate, material, nu doar simbolic?! Cate caramizi sunt necesare pentru a-l ocupa?!

“Aprilie a fost luna tribulatiilor fanteziste, mai – a celor concrete. Timp de 3 saptamani am curatat tacticos fiecare caramida si am repozitionat aproximativ 1.500 de bucati. Volumul disponibil – 2.8 m3. Volumul spatiului – 6.6 m3.

Solutie: Impart volumul spatiului in 9 parti egale, utilizez doar 2.2 m3 de caramida pentru a asambla o masa variabila, circumscrisa „locului” in proportie de o treime. In intervalul 19 – 31 iulie, conform unui set de reguli de joc, voi muta constant 0.73 m3 (1/3) din corpul initial pentru a ocupa progresiv restul spatiului, asigurand o dinamica continua a imaginii. Regula 1 – Ocupa o singura data fiecare zona delimitata. 2 – Pastreaza accesul spre usa. 3 – Poti scoate caramizi in afara doar la ultima mutare, cand vei bloca usa si vei iesi definitiv din spatiu.”, povesteste artista despre evolutia experimentului.

Pentru a accentua caracterul local si performativ al interventiei, performance-ul va fi inregistrat cu o camera de filmat pozitionata frontal si transmis live in mediul online. Prin instituirea unui regim de vizibilitate la persoana I, participativ, privitorul este direct implicat in procesul de realizare al obiectului, inerent, de disimulare a granitelor simbolice si de constituire etapizata a dimensiunii sale fizice.

“Urmarind adaptarea la resursele existente si consumarea integrala a spatiului expozitional, trasez cadrul unei interventii site-specific. Printr-o serie de situatii sau, mai curand, mutatii ale obiectului expus si stabilirea unui raport procesual de identitate intre variabile – actiune/lucrare/spatiu – incerc sa pun in discutie limitele si rolul spatiului expozitional, natura obiectului artistic si a relatiilor ce pot fi stabilite pentru a crea un context, un sens, o imagine.”, mai spune Elena.

Artista este nascuta in Republica Moldova si de la 15 ani studiaza si traieste in Romania, urmand cursurile Facultatii de Stiinte Politice din cadrul UAIC din Iasi, apoi Scenografie la UNATC. Activeaza pentru o scurta perioada in Bucuresti, avand spectacole atat la Teatrul Foarte Mic, Teatrul National si Macaz, cat si colaborari in proiecte independente de film. Din 2017 se dedica pasiunii pentru film, muzica experimentala si arte plastice, incercand forme de sinteza in experimente de atelier. Este co-fondator Image and Sound (2017, Bucuresti).

Expozitii de grup: ABRAHAM CRUZVILLEGAS: The 1st Intergalactic Summit of Independent Art Spaces – in colaborare cu Simina Oprescu (soundscape) la galeria Sandwich, Bucuresti/2020; Racnet (Roar) 5.0 – expozitie de afis sociopolitic, organizata de GraficFront (Arcub, Bucuresti/2019); Quadrienala de la Praga (Cehia/2011). Fanzine: GREEEEEN #3: The Great Indoor si GREEEEEN #2: Plastic (The Secret Garden, Timisoara/2020 & 2019); REVOLUTII (The Secret Garden & Memoriile Cetatii,  Timisoara/2019).

Performance-ul se poate vedea la orice ora in spatiul de pe Bd. Carol, nr. 53, intre 19 – 31 iulie.

Pana pe 17 iulie mai pot fi vazute la Celula de Arta lucrarile ce compun numarul 6 al revistei ucrainene de arta SVAYA, la care au contribuit 41 de artisti din 3 tari (RO / UKR / DE). SVAYA #6 reprezinta o noua etapa a zinului si iesirea lui din existenta sa ca publicatie tiparita si transformarea sa ca ziar subcultural, dintr-un „gazernal” hibrid si o revista de arta reprodusa manual intr-un obiect sintetizat fara un format stabil si o identitate vizuala.

Tema SVAYA #6 – „Gol” a fost aleasa in mod colectiv, prin vot anonim. Conceptul si denumirea corespunzatoare, „Memoria fragments”, s-au format organic, in timpul procesarii materialului primit, reflectiilor de carantina si regandirii experientei proprii din ultimii ani.

Celula de arta este reprezentata de un spatiu cu deschidere stradala, ce isi propune sa permita lucrarilor sa evadeze din spatiul clasic al galeriei pentru a interactiona cu un public nou, care nu obisnuieste sa participe la vernisaje si astfel, pentru ca nu mai exista o bariera fizica si temporala intre obiectul de arta si privitor, se creaza un dialog liber, direct si nonconformist.

Galeria vine in sprijinul creatiei contemporane in ariile tematice ale artelor vizuale si incurajeaza dezvoltarea de noi forme de expresie artistica accesibila la orice ora pentru publicul stradal. Cu o prezenta de ~ 4 ani (2017 – 2021) pe scena artei din Bucuresti, Celula de Arta a sustinut ~70 evenimente (expozitii, performance-uri, live-uri) si a influentat modul de perceptie in ceea ce priveste expunerea obiectelor sau actelor artistice in fata publicului.

Noutatile din Celula de Arta se pot vedea pe Facebook si pe Instagram.

Parteneri media: Radio Romania Cultural, Radio Bucuresti FM, AGERPRES, Catavencii, Spotmedia, Iqads, Zile si Nopti, Ziarul Metropolis, Observator Cultural, The Institute, Zeppelin, PRwave, Bookblog, 4arte, Design Events, Iqool, Munteanu, SMARK.