Cel mai recent raport Life at Home ne arata cum intimitatea contribuie la imbunatatirea sanatatii fizice si mentale

Ce ai putea oferi persoanei care are totul? De ce ar fi intimitatea cel mai reușit cadou?

-85% din populația globală și 91% dintre români consideră că intimitatea de acasă este un drept
-12% din populația globală și 9% dintre români consideră că nu au dreptul să ceară un moment de intimitate acasă
-Intimitatea permite românilor să se simtă calmi (75%), satisfăcuți (57%) și veseli (54%)
-54% din populația globală și 64% din populația locală sunt de părere că intimitatea cuprinde momentele în care oamenii pot fi ei înșiși
-70% din populația globală și 71% din cea locală consideră că intimitatea este un factor important care permite dezvoltarea personală
-76% din populația globală și 73% dintre români caută intimitate pentru a-i ajuta să își îmbunătățească relațiile cu alte persoane

Cea de-a șasea ediție a raportului IKEA Life at Home, studiul global desfășurat anual de IKEA, explorează conceptul de intimitate acasă – și dacă o obținem sau nu – la nivel global și local. Anul acesta, raportul Life at Home a fost implementat în 35 de țări, iar România a fost una dintre ele.

Intimitatea ca drept și bariere în respectarea acesteia
Conform studiului global, deși 85% din populație privește intimitatea din spațiul locuit ca pe un drept, 1 din 4 persoane (23%) se îngrijorează cu privire la faptul că nevoile legate de acest aspect nu le sunt satisfăcute. La nivel local, 91% dintre români consideră că intimitatea din propriul cămin reprezintă un drept.

În țara noastră, cercetarea a evidențiat faptul că 17% dintre români sunt îngrijorați din cauza lipsei de intimitate de acasă, principala barieră fiind reprezentată de nevoia de a-i îngriji pe ceilalți – 22% (27% la nivel global), urmată de diversele așteptări privind intimitatea de la ceilalți locatari ai casei – 19% și insuficiența timpului dedicat lor înșiși – 18%.

La nivel global, responsabilitatea îngrijirii altora s-a clasat, de asemenea, ca principala barieră în calea intimității, în timp ce 1 din 5 persoane (20%) se confruntă cu perturbarea momentelor intime cauzată de zgomot sau diverse mirosuri din mediul exterior, iar 17% își pot auzi vecinii prin pereți.

Știm că intimitatea este importantă, dar nu o cerem întotdeauna în mod direct
Chiar dacă majoritatea oamenilor consideră că intimitatea este un drept, 12% din populația globală și 9% dintre români nu cred că au dreptul de a cere un moment de intimitate în propria casă. Odată cu dezvoltarea vieții urbane și creșterea numărului de persoane care își împart căminul cu altcineva pentru o perioadă mai îndelungată, 20% din populația globală și 16% dintre români se tem că persoanele alături de care locuiesc ar fi deranjați de rugămintea de a le acorda un moment de intimitate.

În majoritatea țărilor, cele mai multe persoane cer intimitate prin intermediul comunicării non-verbale, în detrimentul unei întrebări directe, însă România este o excepție: 18% dintre români folosesc doar semnale non-verbale, iar 20% solicită intimitate doar pe cale verbală. 86% dintre români consideră că o rugăminte directă este cea mai eficientă modalitate de a obține un moment de intimitate.

În țara noastră, 33% dintre persoane își semnalează nevoia de intimitate plecând într-o altă cameră, 26% lasă impresia că sunt ocupați cu diverse activități, 22% aleg să se refugieze într-un anumit spațiu, 20% bat apropouri, 19% își utilizează telefonul mobil sau alte dispozitive. Cu toate acestea, cercetarea demonstrează faptul că nimic nu este mai eficient decât o întrebare directă.

La nivel global, tinerii (23%) și persoanele cu copii mici (26%) întâmpină o oarecare dificultate în a solicita un moment de intimitate, în timp ce 90% dintre persoanele de peste 55 de ani se simt perfect confortabil când cer spațiu personal.

Intimitatea de acasă – o criză cu posibile consecințe asupra sănătății noastre mentale și fizice
Raportul IKEA Life at Home 2019 arată că 3 din 4 persoane la nivel global (76%) și 77% dintre români consideră că intimitatea este importantă în menținerea stării de bine. În momentele în care oamenii nu primesc intimitatea de care au nevoie, devin frustrați (56%) și anxioși (35%, crescând la 40% pentru persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani). În țara noastră, frustrarea are impact asupra a 60% dintre români, iar anxietatea afectează 31% dintre aceștia.

În schimb, atunci când intimitatea în propria casă este posibilă, majoritatea (la nivel global) se simt calmi (74%), satisfăcuți (57%) și veseli (42%). Impactul pozitiv asupra românilor care obțin momente de intimitate acasă arată aproximativ la fel: 75% se simt calmi, 57% se simt satisfăcuți și 54% se simt veseli.

Marija Zornić, Strategy, Planning & Insights Manager IKEA South East declară:
„Intimitatea este vitală pentru starea noastră de bine, însă este din ce în ce mai dificil pentru prea multe persoane să o atingă. Acest fapt indică un impact îngrijorător asupra sănătății mentale și fizice, având în vedere că mulți oameni obțin cu greu odihna, concentrarea, apropierea și libertatea pe care numai intimitatea le poate asigura. Este evident că, în cele mai multe cazuri, propriile noastre case reprezintă cele mai intime spații, însă acestea trebuie să ofere mai mult pentru a deveni sanctuarele pe care le dorim.”

Intimitatea: impactul asupra relațiilor cu ceilalți și asupra dezvoltării personale
Având în vedere că mai mult de jumătate din populația globală (54%) și 64% dintre români consideră că intimitatea presupune acele momente în care putem fi noi înșine, nu este o surpriză că 71% dintre români (70% global) cred că intimitatea este importantă în contextul dezvoltării personale, iar 99% dintre români (și 97% global) își petrec momentele intime desfășurând activități specifice:
– 71% din populația globală și 77% dintre români spun că intimitatea este importantă în cazul în care dorim să ne concetrăm mai bine la locul de muncă, la teme sau în procesul de luare a deciziilor
– 52% din populația globală și 49% dintre români spun că intimitatea este importantă pentru momentele în care vrem să ne distrăm, spre exemplu pentru a cânta, dansa sau a ne juca.
– 47% din populația globală și 55% dintre români spun că preferă să doarmă în intimitatea propriului cămin – intimitatea joacă un rol important în procesul de recuperare, în momentele în care mintea și corpul nostru au nevoie de un somn bun sau de un moment de repaus, privind la televizor sau meditând
– 52% din populația globală și 54% dintre români spun că preferă să se relaxeze în intimitatea propriului cămin (printr-un moment de răsfăț, făcând yoga sau ascultând muzică).

Intimitatea este un cadou ce pare a fi incredibil de ușor de oferit, însă, spre deosebire de majoritatea obiectelor prezente pe lista de dorințe din preajma aniversărilor noastre, poate avea un impact semnificativ asupra bunăstării personale, în cazul în care nu avem parte deja de o doză echilibrată de intimitate. De fapt, 76% din populația globală caută intimitate pentru a îmbunătăți calitatea relațiilor cu alte persoane. În cazul românilor, procentul este de 73%.

Avem nevoie de mai mult spațiu pentru a avea parte de intimitate?
Cercetarea accentuează, în același timp, și modalitățile prin care oamenii privesc raportul dintre intimitate și spațiu: 69% din populația globală este de acord cu faptul că dimensiunile unei locuințe nu afectează nivelul de intimitate pe care o persoană dorește să-l atingă.

Românii consideră, de asemenea, că un spațiu de dimensiuni mai mari nu ar contribui atât de mult precum se presupune la obținerea intimității. 71% dintre aceștia susțin rezultatul global, în vreme ce doar 29% dintre români consideră că o casă mai spațioasă ar contribui la creșterea nivelului de intimitate.

Marija Zornić, Strategy, Planning & Insights Manager IKEA South East adaugă:
„Faptul că intimitatea de acasă înseamnă a fi complet singur sau a avea mult spațiu la dispoziție reprezintă o eroare de judecată generală, însă cercetarea noastră relevă că, în vreme ce intimitatea înseamnă, câteodată, a fi singur, aceasta înseamnă mereu a fi tu însuți. Vestea bună în acest sens este că există multe modalități și spații care te ajută să scapi de teama de a fi judecat, precum concertele din duș, vizionarea unui film alături de o persoană dragă sau un pui de somn pe canapea. Pot părea a fi lucruri nesemnificative, însă ne ajută să avem o viață mai bună acasă și în general.”

Raportul din acest an, care a fost dezvoltat de Inka Group și a implicat peste 33.500 de persoane din 35 de țări, creează o imagine globală a intimității spațiului locuit, a celor mai bune modalități prin care intimitatea poate fi obținută și a impactului acesteia asupra rolului pe care îl are căminul în viața cotidiană.

Pentru a ajuta cât mai mulți oameni să își înțeleaga propriile nevoi legate de intimitatea de acasă, dar și modalități de a o obține, IKEA a dezvoltat și un chestionar online care însoțește raportul. Instrumentul oferă un diagnostic simplu și eficient al intimității, dar și sfaturi care pot ajuta persoane din întreaga lume să beneficieze de mai multe momente de intimitate în zona în care locuiesc.

Pe lifeathome.ikea.com puteți accesa chestionarul despre intimitate, precum și datele raportului global și mai multe informații referitoare la cercetarea efectuată în acest an.

***

Despre Ingka Group
Ingka Group (Ingka Holding B.V. și toate entitățile din subordine) este unul dintre cele 11 grupuri diferite de companii care dețin și operează retail IKEA în cadrul unor acorduri de franciză cu Inter IKEA Systems B.V. Ingka Group deține trei arii de afaceri: IKEA Retail, Ingka Investments și Ingka Centres. Ingka Group este un partener strategic în cadrul sistemului de francize IKEA și gestionează 347 magazine IKEA în 30 de țări. Aceste magazine IKEA au acumulat 838 milioane de vizite în timpul FY18 și 2,35 miliarde de vizite pe website-ul www.IKEA.com. Ingka Group administrează afaceri prin intermediul viziunii IKEA – aceea de a crea o viață cotidiană mai bună pentru cât mai multe persoane, oferind o gamă variată de articole funcționale de mobilier calitativ cu prețuri atât de accesibile încât să poată fi procurate de cât mai multe persoane.
 
Despre raportul IKEA Life at Home 2019
– Cercetarea în cadrul raportului IKEA Life at Home 2019 a fost gestionată de Ingka Group și desfășurată de agenția C Space, cu sediul la Londra. A fost realizată între lunile mai și august ale anului 2019.
– Cercetarea calitativă a fost desfășurată în India, Olanda, Regatul Unit al Marii Britanii, Statele Unite ale Americii și China.
– Cercetarea cantitativă a fost întreprinsă în 35 de țări: Australia, Austria, Belgia, China, Croația, Republica Cehă, Danemarca, Egipt, Estonia, Franța, Germania, Ungaria, India, Irlanda, Italia, Japonia, Letonia, Lituania, Malaezia, Olanda, Noua Zeelandă, Norvegia, Filipine, Portugalia, România, Federația Rusă, Serbia, Singapore, Slovacia, Suedia, Elveția, Tailanda, Emiratele Arabe Unite, Regatul Unit al Marii Britanii, Statele Unite ale Americii.
– Chestionarul a fost aplicat la 33,500 persoane cu vârste de 18 și peste 18 ani și este reprezentativ la nivel național.
– Informații suplimentare despre raportul acestui an se pot accesa la adresa: lifeathome.ikea.com