Fundația Comunitară București, împreună cu IKEA România, ING Bank și Lidl România, lansează Bucureștiul Pregătit, fondul pentru cutremur și alte dezastre majore.
Prima rundă de finanțare, în valoare de 475.000 lei, se lansează pe 4 aprilie 2019. Programul vizează organizații non-profit și grupuri de inițiativă care construiesc proiecte de informare și pregătire a bucureștenilor în caz de cutremur. Finanțările vor fi acordate pe o perioadă de maxim 12 luni.
Programul Bucureștiul Pregătit a plecat de la articolul “Cutremur în orașul vulnerabil” al Georgianei Ilie, publicat de DOR în iulie 2017. Materialul documentează scenariul unui cutremur de dimensiuni similare celui din 1977, care ar putea afecta până la 450.000 din bucureșteni și ar putea aduce pierderi de 7% din PIB-ul anual al întregii țări.
Cu susținere financiară privată de la IKEA România, ING Bank și Lidl România, fondul de finanțare Bucureștiul Pregătit oferă resurse pentru ca subiectul cutremurului, și capacitatea tuturor de a se pregăti, să crească la un nivel care să facă diferența. Obiectivele fondului sunt susținerea și creșterea proiectelor care informează, educă și creează sisteme de suport în comunitatea locală.
Pentru prima rundă de finanțare, cele trei arii de interes sunt cursurile de prim-ajutor și pregătire pentru dezastre, informarea și simularea pentru cutremur și pregătirea câinilor de căutare-salvare. Tema transversală a tuturor ariilor de interes este educația pe tema conștientizării riscului de cutremur.
“Pentru noi, nu a fost o opțiune să așteptăm să vină altcineva care să rezolve problema cutremurului”, a declarat Alina Kasprovschi, director executiv, Fundația Comunitară București. ”Este responsabilitatea noastră, a întregii comunități, să ne implicăm, să punem resurse și să ne pregătim. Mulțumim partenerilor noștri pentru pionierat, într-un domeniu care nu era în strategia de CSR a nimănui. Și Georgianei Ilie, pentru că ne-a pus în față o oglindă despre problemă și despre soluțiile ei.”
„Viziunea IKEA este „să creăm o viață de zi cu zi mai bună pentru cât mai mulți oameni.” Este, deci, natural să ne implicăm încă de la început în această inițiativă, care se adresează tuturor bucureștenilor. Ne dorim ca Bucureștiul Pregătit să devină programul care aduce împreună companii, cetățeni și autorități în fața unei provocări căreia nimeni nu îi poate face față de unul singur”, a declarat Mircea Ilie, Sustainability Leader, IKEA România.
“Prin tot ceea ce facem de 25 ani de când ING Bank e prezentă în România, urmărim să avem un impact pozitiv asupra vieții oamenilor și a societății, în general. În ultimii 5 ani am investit peste 26 milioane RON în programe sociale de antreprenoriat, dezvoltare urbană sau educație financiară. Ne-am alăturat fără ezitare în Bucureștiul Pregătit, o cauză de importanță majoră pentru Bucuresti. Acest proiect e pasul pe care trebuie să îl facem acum fiecare dintre noi pentru siguranța noastră și a celor dragi nouă”, a declarat Alexandra Maier, Senior Corporate Social Responsibility Specialist ING Bank.
„Ne-am propus să contribuim la Un viitor mai bun și ne ghidăm după acest motto în toate activitățile noastre. Știm, însă, că nu există scenarii de viitor în care suntem complet feriți de dezastre naturale precum cutremurele sau de alte situații de risc. Există, însă, scenarii în care ne putem pregăti pentru ele și în care putem să reducem substanțial numărul victimelor și valoarea pagubelor. De aceea, de aproape o jumătate de deceniu, am sprijinit cu consecvență SMURD și considerăm că este datoria noastră să contribuim la salvarea și mai multor vieți în viitor, prin susținerea proiectului Bucureștiul Pregătit, a declarat Cristina Hanganu, Director Comunicare & CSR Lidl România.
Cine poate aplica
Fondul Bucureștiul Pregătit va acorda 475.000 lei pentru prima rundă de finanțare și își propune să finanțeze cel puțin câte un proiect pe fiecare dintre cele trei arii de interes.
Pot aplica organizații non-guvernamentale, neafiliate politic, sau echipe compuse din minimum trei persoane constituite ca grupuri de inițiativă, fără personalitate juridică, care vor desfășura activitățile propuse în București sau în județul Ilfov.
Propunerile de proiect vor putea fi trimise prin intermediul platformei www.bucurestiulpregatit.fundatiacomunitarabucuresti.ro până pe 13 mai 2019. Aplicațiile vor fi evaluate de către un juriu independent, din care fac parte Georgiana Ilie, redactor-șef Școala9 și senior editor DoR, autoarea articolului Cutremur în orașul vulnerabil, Alexandra Călin, Operations Analyst World Bank, Ela Bălan, Coordonator programe fundații comunitare, ARC, Mircea Ilie, Sustainability Leader, IKEA România, Mihaela Bîtu, Director General Adjunct, ING Bank, Cristina Hanganu, Director Comunicare & CSR, Lidl România. Proiectele câștigătoare vor fi anunțate la finalul lunii iunie 2019.
Calendarul complet, criteriile de eligibilitate, procesul de selecție, formularele de aplicație și exemple de proiecte care pot aplica sunt disponibile pe site-ul fondului.
Context local
Un cutremur major se poate întâmpla oricând și poate opri funcționarea orașului. Bucureștiul are peste două milioane de locuitori, mii de clădiri vechi sau înalte, metrou, un lac de acumulare cu un baraj vechi care poate inunda un sfert de oraș, cea mai mare rețea de distribuție a gazului și toate instituțiile care fac să funcționeze statul român (multe dintre ele cu sedii în clădiri cu risc seismic).
În București există doar 3.000 de pompieri, personal SMURD și voluntari care ar putea interveni în caz de cutremur, necesarul pentru oraș fiind de treizeci de ori mai mare. Donațiile de sânge curente (50.000 de donații/an) nu acoperă jumătate din necesar, iar nevoia de după un dezastru ar putea fi cu mult mai mare. Un câine salvator poate salva până la șase persoane într-o oră dar are nevoie de antrenament constant și atestare.
La un cutremur major pierderile economice în București, de la viețile oamenilor la clădirile distruse, de la încetarea producției la asigurarea adăpostului și hranei pentru sinistrați – se ridică la mai mult de 10 miliarde de euro, adică 7% din PIB, potrivit estimărilor Băncii Mondiale
***
Pentru detalii legate de fondul de finanțare și de procesul de aplicație, vă rugăm contactați:
Ilinca Apetrei, Program Manager, Fundația Comunitară București
ilinca@fundatiacomunitarabucuresti.ro
Pentru mai multe detalii despre program, vă rugăm contactați:
Violeta Marian, Coordonator Comunicare Bucureștiul Pregătit, Fundația Comunitară București
violeta@fundatiacomunitarabucuresti.ro
***
Despre IKEA România
IKEA este o companie de retail mobilier și decorațiuni, de origine suedeză, fondată în 1943 de Ingvar Kamprad. Marca IKEA a fost înregistrată în 1943, în Suedia. Magazinul IKEA din Zona Comercială Băneasa a fost al 253-lea deschis în a 35-a țară, pe 21 martie 2007. Până în luna martie 2010 a fost operat în sistem de franciză locală, iar după aceea IKEA România a devenit parte din INGKA Group. Detalii pe www.IKEA.ro.
Viziunea IKEA: Să creăm o viață de zi cu zi mai bună pentru cât mai mulți oameni.
Misiunea IKEA: Să oferim o gamă largă de produse de mobilier, accesorii și decorațiuni pentru casă – funcționale și cu un design de calitate, la prețuri atât de scăzute încât cei mai mulți oameni să și le poată permite.
Despre ING Bank
ING Bank România este parte a ING Group, instituţie financiară internaţională globală, care oferă servicii bancare unui număr de peste 34 de milioane de clienţi individuali, companii sau instituţii din peste 40 de ţări. Înființată în 1994, ING Bank România este în prezent o bancă universală, oferind produse și servicii tuturor categoriilor de clienți – companii mari și mici, instituții financiare, mici antreprenori și persoane fizice.
Misiunea ING este aceea de a-i susţine pe oameni să fie cu un pas înainte, în viaţă şi în afaceri. În România, misiunea se reflectă în acțiunile de responsabilitate socială prin contribuția la pilonii strategici de educație financiară și antreprenoriat, dar și prin implicarea în proiecte sociale ce își propun susținerea comunităților locale și a persoanele care se află în situații dificile.
Despre Lidl România
Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Europa. Lidl este prezent în 30 de țări din întreaga lume și în prezent operează în jur de 10.500 de magazine și mai mult de 150 de centre în 29 de țări la nivel mondial.
Lidl este o companie care acționează sustenabil în toate domeniile de activitate. Aceasta este metoda companiei de a-și îndeplini promisiunea cu privire la calitate și, în același timp, de a asigura un viitor mai bun pentru societate și mediu. Compania se implică activ în soluționarea nevoilor din comunitățile din care face parte, concentrându-se pe 5 piloni de activitate: sortimentul de produse, mediul, societatea, angajații și partenerii de afaceri.
Despre Fundația Comunitară București
Fundația Comunitară București pune împreună donatori, ONG-uri sau grupuri de inițiativă pentru a dezvolta comunități în care să ne simțim ca acasă. Construiește mecanisme de donație, fonduri de finanțare sau incubatoare de idei pentru oraș. În 7 ani, a finanțat peste 320 de proiecte și burse din București și Ilfov, cu un milion de euro. Fundația Comunitară București este parte dintr-o mișcare națională, alături de alte 15 fundații comunitare din țară. Pentru mai multe detalii, vizitați www.fundatiacomunitarabucuresti.ro