Sondaj Libris: 40% dintre parinti cumpara articolele scolare dupa inceperea anului scolar

85% dintre parinti obisnuiesc sa consulte copiii cand vine vorba de achizitia articolelor scolare

● 2 parinti din 3 merg cu copiii la cumparaturi pentru manuale, rechizite si alte articole scolare
● Calitatea produselor, cel mai important criteriu cand aleg locul de unde fac cumparaturile. Utilitatea, cel mai important criteriu in decizia de achizitie
● Bugetul mediu alocat cumparaturilor la inceput de an scolar: maxim 500 lei

Libris, libraria online cu cea mai mare oferta de carte scolara din Romania, a derulat in perioada 1-10 septembrie un sondaj* in randul mamelor, cu privire la obiceiurile de achizitie pentru articole scolare in contextul inceperii scolii. Calitatea produselor, preturile competitive si oferta variata sunt principalele criterii pe care parintii le au in vedere atunci cand aleg magazinul de unde isi fac cumparaturile pentru scoala.

Cand vine vorba despre ce contine cosul de cumparaturi la inceput de an scolar, o treime dintre respondenti cumpara doar manuale, culegeri si cartile din bibliografie obligatorie, in timp ce 60% aleg si carti educative, iar caietele de lucru si auxiliarele se gasesc in 71% dintre cosuri.

Uniforma scolara face parte din achizitiile a 40% dintre respondenti, in timp ce articolele sportive si alte articole vestimentare sunt in cosul a 67%, respectiv 56% dintre participantii la sondaj. Rechizitele si accesoriile sunt innoite de 89% dintre respondenti, in timp ce doar 14% achizitioneaza echipamente electronice (ceas inteligent, tablete, telefoane) cu ocazia inceputului anului scolar.

Intrebati ce tip de carti obisnuiesc sa achizitioneze pentru copii, majoritatea parintilor au indicat ca raspuns „carti de referinta, tinand cont de preferintele copilului (88% dintre raspunsuri), carti din bibliografia obligatorie (48%) si manuale scolare (31%).

Potrivit sondajului demarat de Libris, principalele criterii pe care parintii le au in vedere atunci cand aleg magazinul de unde cumpara pentru scoala sunt, in ordine: calitatea produselor, preturile competitive, oferta variata, promotiile si ofertele speciale, preferintele copiilor, recomandarile cadrului didactic, proximitatea magazinului si recomandarile prietenilor sau familiei.

Rugati sa acorde o nota de la 1 la 5 importantei pe care o acorda utilitatii, pretului si esteticii in decizia de cumparare a articolelor scolare, 73% dintre mame au indicat ca fiind „foarte importanta” utilitatea, 23% au dat nota maxima esteticii, in timp ce pretul este considerat un criteriu foarte important de catre o treime dintre parinti.

Cand vine vorba de criteriile de care tin cont copiii in decizia de achizitia a articolelor scolare, conform parintilor, pentru 67% dintre copii, utilitatea este cel mai important criteriu, urmata de estetica (25%), pret (5%) si marca produselor (3%)

Intrebati de unde fac cumparaturile necesare pentru scoala, mai mult de 65% dintre mamele participante la sondaj au raspuns ca prefera sa cumpere atat online, cat si din magazine fizice, in functie de unde gasesc ce au nevoie, in timp ce 20% prefera sa cumpere articole online, 7% achizitioneaza fizic din lanturile mari de hipermarketuri, iar 8% se orienteaza catre papetarii sau librarii.

In ceea ce priveste necesarul de rechizite, un parinte din 3 declara ca face achizitiile pentru noul an scolar cu 1-2 saptamani inainte de inceperea scolii, in timp ce peste 40% merg la cumparaturi dupa ce incepe scoala, pe baza listei cu necesarul intocmit de cadrul didactic. 16% dintre parinti cumpara articolele scolare din timpul vacantei de vara, iar 11% declara ca nu au un obicei pentru aceste achizitii.

85% dintre parinti consulta copiii cand aleg articole scolare

Daca 17% dintre mame nu merg cu copiii la cumparaturi, peste 70% dintre ajung la cumparaturi cu copiii pentru articole scolare de cel putin 2 ori pe an.

Cand vine vorba despre cartile pentru lectura obligatorie sau facultativa, in timp ce un sfert dintre parinti le achizitioneaza in timpul vacantei de vara, iar 5% se bazeaza exclusiv pe imprumutul de la biblioteca, peste 65% dintre respondenti asteapta recomandarile cadrului didactic si le achizitioneaza dupa debutul anului scolar.

Potrivit sondajului Libris, 85% dintre parinti obisnuiesc sa consulte copiii cand vine vorba de achizitia articolelor scolare si sa tina cont, pe cat posibil, de preferintele lui, in timp ce 15% nu fac acest lucru, argumentand ca fie este prea mic copilul, fie are criterii diferite de ale parintelui.

Maxim 500 bugetul alocat pentru articole scolare

In contextul inceperii scolii, majoritatea parintilor (70%) cheltuie in medie sub 500 lei pentru manuale, caiete, carti, rechizite si accesorii necesare procesului educational, in timp ce un parinte din 5 aloca pentru aceste cheltuieli intre 500 si 800 lei.

Pentru cumparaturile facultative cu ocazia inceperii scolii, cum ar fi carti educative si volume de lectura din afara bibliografiei obligatorii, o treime dintre parinti aloca sub 200 lei, in timp ce mai mult de jumatate (55%) aloca intre 200 si 500 lei.

Intrebati cat de importante considera ca sunt articolele scolare non-obligatorii in procesul educational al copiilor, incluzand aici carti educative, articole de papetarie precum suporturi de creioane, evidentiatoare, markere, mape, dosare etc, aproape 60% dintre respondenti au indicat ca acestea sunt foarte importante, deoarece creeaza contextul pentru un proces de invatare mai placut. Daca un sfert dintre parinti considera ca sunt importante, fiind un ajutor in procesul educativ, 12% spun ca sunt binevenite, dar ca au importanta moderata, adica se poate si fara.

„Inceputul scolii este o perioada speciala si suntem entuziasmati sa aducem un strop de magie in aceasta aventura alaturi de cititorii nostri. Stim cat de important este ca noul an scolar sa inceapa cu incredere, de aceea am creat campania Back to School ca un Supererou menita sa-i inspire si sa-i sustina atat pe copii si tineri, cat si pe parinti si profesori. Si pentru a aduce o nota de magie si aventura in aceasta calatorie a cunoasterii, trei eroi din universuri diferite ni se vor alatura. Fiecare dintre acestia poarta un element unic si valoros, amintindu-ne ca inceputul unui nou an scolar este despre invatare, dezvoltare si conectare. Ii invitam sa se imprieteneasca cu personajul oferit in kit, sa-i descoperi superputerile, sa afle cum poate influenta si inspira lumea din jurul sau si sa se lase purtat de povestea Back to School ca un Supererou”, mai spune Laura Teposu.

Sub umbrela #Back To School ca un Supererou”, Libris deruleaza in perioada 11-24 septembrie, o campanie dedicata inceputului scolii si isi intampina cititorii cu reduceri de pana la 30% la manuale si carte scolara, transport gratuit la toate comenzile de pe 100 lei si cadou kit de supererou la orice comanda de minimum 100 lei.

Despre LIBRIS
Afacere 100% romaneasca, Libris a intrat pe piata de carte in 1991, cu libraria St. O. Iosif din Brasov. In 2009, apare Libris.ro care, in 14 ani de existenta in online, a devenit nume de referinta pe segmentul de librarii in Romania.

In toti acesti ani, Libris si-a asumat activ un rol de sustinator al lecturii si a derulat campanii numeroase in acest sens. Din 2019, Libris a demarat proiectul CarteTeca, prin care doteaza unitati de invatamant din Romania de volume actuale, care sa-i atraga pe copii si adolescenti catre lectura.

*Sondaj derulat online, la nivel national, in perioada 1-10 septembrie 2023, pe un esantion de 375 mame de toate varstele, categoria de varsta predominante fiind 36-45 ani (60%), 26-35 ani (28%) si 46-56 ani (10%). 2 treimi dintre mamele respondente au doi sau mai multi copii.